۰
سبد خرید

آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها در سال 1400

آخرین وضعیت حقوق سربازان در سال1400

رئیس اداره سرمایه انسانی سردار موسی کمالی ستاد کل نیروهای مسلح در بیان میزان افزایش حقوق سربازان در سال 1400 این مقدار را ۲۰ درصد اعلام و جزئیات این افزایش حقوق را به شرح جدول زیر بیان کرد:

 

 

در جدول فوق، تمام حقوق‌ها در نهایت باید بعلاوه عدد ۸۰ هزار تومان شده که در آن صورت حداقل حقوق سرباز عادی ۳۳۴ هزار تومان خواهد شد. میزان حقوق بر اساس ضریب حقوق نسبت به حقوق پایه پایور (کارمند نیروهای مسلح به صورت حداقل ۶۰ و حداکثر ۹۰ درصد) ضربدر ضریب مکان و آب هوا شده و اعداد نهایی بر این معیار به دست می‌آید.

حقوق سربازان متاهل علاوه بر مبلغ فوق همانند سایر کارکنان نیروهای مسلح به ازای همسر ۱۷۱ هزار تومان و به ازای هر فرزند ۴۵.۵ هزار تومان می‌باشد.

 

وضعیت خرید سربازی در سال ۱۴۰۰

با توجه به لغو قانون خرید سربازی در سال ۱۳۹۹، هیچ گونه خبری مبنی بر فروش خدمت سربازی منتشر نشده و صرفاً برای آن دسته از مشمولانی که در سال ۹۷ اقدام به خرید سربازی کرده و در سال ۹۸ یک قسط از مبلغ خرید خود را پرداخته‌اند فرصتی ایجاد شده است که تا پایان سال ۱۳۹۹ اقدام به پرداخت جریمه خود کرده و کارت پایان خدمت را دریافت نمایند.

بدیهی است که تمام افرادی که در این طرح ثبت نام کرده ولی نسبت به پرداخت اقساط اقدامی نکرده‌اند مشمول خدمت نظام وظیفه بوده و می‌بایست در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اقدام نمایند.

 

بکارگیری سرباز معلم در کشور

بر اساس دستور العمل ابلاغی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش، ادارات استان‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط، حداقل مدرک کارشناسی با اولویت کارشناسی ارشد، نداشتن مهر غیبت در دفترچه آماده ‌به‌خدمت و تاریخ اعزام در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور، به‌کارگیری در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و ... اقدام به جذب کارکنان وظیفه مامور نمایند.

 

انواع معافیت های خدمت وظیفه 

در کشورهای مختلف بنابر شرایط سیاسی، اجتماعی و جغرافیایشان، قوانین مختلفی برای سربازی وجود دارد. برخی کشورها دارای دوره ضرورت کوتاه مدت، برخی میان مدت (حدود یک سال) و برخی خدمت سربازی بلند مدت (بیش از ۱۸ ماه) دارند. ایران و تعدادی از کشورهای دیگر خدمت سربازی بلندمدتی را به دلایل مختلف دارند. خدمت سربازی در ایران به دلیل ایجاد نسلی آماده در برابر ناملایمات اقتصادی و سیاسی که از سوی کشورهای مختلف بر مردم تحمیل شده، همواره امری مقدس و طولانی بوده است. این دوره برای آشنایی افراد با فنون نظامی، فنون مدیریت بحران، آمادگی در شرایط بحرانی و نحوه حفاظت از جان و مال و ناموس هموطنان ایجاد شده و همواره شامل تغییراتی در راستای بهبود کیفیت آموزش‌های خود بوده است.

البته برخی منتقدان همچنان معتقدند خدمت سربازی بخشی بدون بازده و با هزینه بالا برای دولت می‌باشد. به همین دلیل همواره قوانینی در راستای اصلاح و افزایش بهره‌وری خدمت سربازی تهیه و تدوین می‌شود.

برخی اصلاحات مانند قانون امریه سربازی و قانون سرباز فناور سعی در استفاده بهینه از این زمان دو ساله دارند تا بتوانند نیروی کاری متخصص و متعهد را برای جامعه کاری ایران آماده کنند.

اما همیشه بنا به دلیل مختلف، عده‌ای فرصت این خدمت مقدس را از دست می‌دهند. این افراد به دلایل مختلف مانند تحصیل، مشکلات سلامتی و یا نیاز خانواده‌هایشان به یک کفیل، نمی‌توانند به لباس مقدس سربازی درآیند و اصطلاحاً از خدمت نظامی به طور موقت یا دائم معاف می‌شوند.

در این بخش با برخی از اصطلاحات انواع معافیت و شرایط دریافت هر کدام به تفصیل بیان شده است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

انواع معافیت ها 

معافیت تحصیلی

اولین نوع از معافیت‌های سربازی، معافیت تحصیلی می‌باشد. این نوع از معافیت حداکثر تا یک سال پس از فارغ تحصیلی از هر مقطع تحصیلی مجاز بوده و پس از آن فرد مشمول خدمت نظام وظیفه تلقی می‌گردد. این مقدار دارای یک نرخ رسمی بوده و فرد پس از آن جز دسته مشمولان قرار می‌گیرد. به این نرخ رسمی، سنوات تحصیلی می‌گویند.

 

 

همچنین حداکثر سن مجاز جهت تحصیل در مقطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۰ سال تمام می‌باشد و فرد پس از این سن جز دسته مشمولین محسوب می‌شود.

 

معافیت پزشکی

1_مشمولین خدمت نظام وظیفه از لحاظ سلامت جسمی و روانی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

2_کسانی که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و مشکلی جهت انجام خدمت نظام وظیفه ندارند.

3_کسانی که به علت نقص عضو و یا سلامت روانی در شرایط سلامت کامل نیستند، اما قادر به انجام خدمات غیر رزمی (معاف از رزم) هستند.

4_کسانی که به علت ابتلا به بیماری موقتاً قادر به خدمت نظام وظیفه نیستند. (معافیت موقت)

5_کسانی که به علت نقص عضو، شرایط جسمی و یا شرایط روانی قادر به انجام خدمت نظام وظیفه نیستند. (معافیت دایم)

 

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی به چه صورتی می‌باشد؟

افراد می‌توانند پس از مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و دریافت دفترچه راهنما و تکمیل اوراق مربوطه، مراجعه به پزشک معاین اولیه، انجام واکسیناسیون و تحویل مدارک تکمیل شده به دفاتر مربوطه مراحل دریافت کارت معافیت پزشکی را طی نمایند.

پس از معاینه توسط پزشک اول، در صورتی که مشمول سالم و یا معاف از رزم تشخیص داده شود، می‌تواند به رای پزشک اعتراض نماید. در این صورت پرونده وی به شورای پزشکی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که وی به رای این شورا نیز اعتراض داشته باشد، پرونده وی به شورای عالی پزشکی ارجاع می‌شود. رای شورای عالی قطعی و غیر قابل اعتراض است.

 

معافیت از طریق کفالت

مشمولان خدمت نظام وظیفه در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند به عنوان کفیل معرفی شده و از معافیت کفالت بهره‌مند گردند.

1_رسیدن به سن ۱۸ سال تمام

2_نداشتن غیبت

3_یگانه مراقب یا سرپرست بودن

لیست افرادی که می‌توان کفیل آنها شد به این شرح است:

 

 

معافیت ایثارگران

برای دریافت معافیت یا کسری خدمت از طریق ایثارگران در نظر داشته باشید، این خدمت فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و یا فرزندشان در راه به ثمر رسیدن آرمان‌های انقلاب اسلامی، شهید، جانباز و یا جاویدالاثر شده‌اند.

به این ترتیب به ازای هر بیست و چهار ماه سابقه اسارت، بیست و پنج درصد جانبازی و یا سی ماه خدمت در مناطق عملیاتی یکی از فرزندان این افراد شامل معافیت از خدمت سربازی می‌شود.

همچنین اگر امتیاز یک نفر برای استفاده از این قانون به صورت تک آیتمی ممکن نباشد، امتیاز مجموع نیز قابل استناد می‌باشد.

نکات اختصاصی در مورد معافیت ایثارگران

معافیت جانبازان

جانبازان عزیزی که میزان جانبازی آنان ۱۰ درصد و یا بیشتر می‌باشد از انجام دوره ضرورت معاف می‌باشند. این موضوع البته هیچگونه تداخلی با حق استفاده فرزندان آنان از قانون معافیت ایثارگری آنان ایجاد نمی‌کند.

مشمولانی که با بانوان جانباز بالای ۲۵ درصد ازدواج کنند نیز، مشمول قانون معافیت از خدمت می‌باشند. البته برای ۵ سال نخست ازدواج معافیت موقت و در صورت استمرار ازدواج معافیت دایمی صادر خواهد شد.

کسر خدمت نیروهای مسلح و بسیج

کسر خدمت سربازی مخصوص ایثارگرانی است که حد نصاب معافیت یک فرزند را ندارند. در این صورت این کسر خدمت فقط شامل یک فرزند شده و فرزند یا فرزندان دیگر از قانون کسر خدمت نمیتوانند بهره‌مند شوند.

به عنوان مثال فردی ۵ درصد جانبازی و ۱۵ ماه سابقه جبهه دارد، این فرد فقط میتوانند از مجموع امتیازات یک فرزند را معاف کند و نمیتواند این دو مقدار را بر ای دو یا چند فرزند مورد استفاده قرار دهد.

کدام درصد جانبازی مورد تایید است؟

درصد جانبازی مورد تایید سازمان نظام وظیفه، همان عددی است که مورد تایید سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است. به این صورت امتیازی به درصد جانبازی اعلامی سازمان نیروهای مسلح داده نمی‌شود.

معافیت با قاعده تلفیق

قاعده تلفیق یعنی استفاده از مجموع امتیازات جانبازی، خدمت در جبهه و اسارت. در این صورت فرد تنها میتواند یکی از فرزندان خود را معاف کند و فرزند یا فرزندان دیگر او فقط شامل قانون کسری خدمت سربازی خواهند شد.

به این صورت به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه حضور در جبهه و هر ماه اسارت ۱۲ روز کسری خدمت به فرزند غیر غایب ایثارگر تعلق می‌گیرد.

به عنوان مثال:

۱۲ ماه جبهه معادل ۱۲۲ روز کسر خدمت

۵ درصد جانبازی معادل ۶۰ روز کسر خدمت

۲۰ ماه اسارت معادل ۲۴۰ روز کسر خدمت

معافیت فرزندان شهدا و جاویدالاثران

کلیه فرزندان شهدا و جاویدالاثران عزیز، پس از رسیدن به سن ضرورت از خدمت نظام وظیفه معاف خواهند شد.

معافیت برادران شهدا، جاویدالاثران، جانبازان و آزادگان

یکی از برادران عزیزان شهید، جاویدالاثر، جانباز و یا آزاده (با رعایت حد نصاب‌هایی که پیشتر ذکر شد) در صورتی که فاقد فرزند پسر باشد، میتوانند از قانون معافیت بهره‌مند گردند.

 

معافیت مددجویان

بر اساس ماده ۴۴ قانون نظام وظیفه انواع مختلفی از معافیت در این شاخه گنجانده شده است که به ترتیب زیر قابل بررسی می‌باشند.

انواع معافیت‌های ماده ۴۴

معافیت یک فرزند مادر فاقد شوهر تحت سرپرستی کمیته امداد یا بهزیستی

در این گونه از معافیت تعداد فرزندان پسر ملاک نیست، تنها انتخاب موثر در این نوع از معافیت فوت یا طلاق پدر و انتخاب مادر می‌باشد. در صورتی که پدر خانواده در حبس یا مفقودالاثر باشد فرزندان وی جز مشمولین نظام وظیفه محسوب می‌شوند.

در این نوع از معافیت غیبت مشمول مانع از رسیدگی به پرونده وی می‌باشد.

معافیت فرد دارای فرزند معلول

فردی که دارای فرزند معلول می‌باشد در صورت نداشتن غیبت می‌تواند از این نوع معافیت استفاده نماید.

معافیت تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه دختر هستند

در این نوع معافیت مشمول باید تنها پسر خانواده باشد و هیچ برادر زیر ۱۸ سال یا بالای ۱۸ سال نداشته باشد.

تاهل یا طلاق خواهران اثری در رسیدگی به این نوع از معافیت ندارد.

همچنین مشمول باید فاقد غیبت باشد و در صورت غیبت پرونده وی رسیدگی نخواهد شد.

معافیت ازدواج با بانوان دارای معلولیت جسمی-حرکتی

افرادی که با بانوان دارای معلولیت جسمی-حرکتی ازدواج میکنند، میتوانند از تاریخ عقد اقدام به دریافت کارت معافیت موقت نمایند و در صورتی که ازدواج آنها بیش از ۵ سال دوام یابد، مشمول می‌تواند تقاضای کارت معافیت دایم نماید.

در صورتی که قبل از پنج سال این دو نفر به دلیل طلاق یا فوت همسر از یکدیگر جدا شوند، مشمول می‌بایست ظرف مدت شش ماه وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نماید و در غیر این صورت برابر قانون با وی برخورد خواهد شد.

 

معافیت سنی (عفو رهبری)

این معافیت بر اساس سن افراد به آنها تعلق می‌گیرد و به طور کلی تمام افرادی که بیش از پنجاه سال از عمر آنها گذشته باشد، نیازی به درخواست معافیت ندارند و شناسنامه عکس‌دار آنها مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه ایشان می‌باشد.

 

معافیت متعهدین خدمت

متعهدین خدمت به آن دسته از مشمولانی گفته می‌شود که پس از انجام دوره آموزشی بجای ورود به دوره ضرورت، با طی کردن مراحل خدمتی در واحدهای مربوطه مشمول دریافت کارت معافیت می‌باشند.

انواع تعهد خدمتی

متعهدین خدمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مشمولین این وزارت خانه، پس از انجام دوره آموزشی و تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح می‌توانند ادامه خدمت خود را تا ۵ سال در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهند.

متعهدین خدمت وزارت آموزش و پرورش

مشمولین این وزارت خانه، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های تربیت دبیر و گذراندن دوره آموزشی مابقی دوره خدمت مقرر خود را در این وزارت خانه انجام خواهند داد.

متعهدین خدمت سازمان هواپیمایی

داوطلبان شغل معلمی خلبانی در آموزشگاه فنون هواپیمایی به شرط سپردن تعهد و انجام ده سال خدمت و داوطلبان شغل تکنیسینی‌ هواپیما در این آموزشگاه به شرط سپردن تعهد و انجام دوازده سال خدمت از انجام خدمت وظیفه معاف خواهند بود.

متعهدین خدمت دولتی

نیروهای مسلح موظفند در اجرا اصل یکصد و چهل و هفتم (۱۴۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعدادی از کارکنان وظیفه خود را بنا به درخواست دولت برای امور امدادی، تولیدی، جهاد کشاورزی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی، بهداشتی و درمانی مشروط بر این که به آمادگی رزمی نیروهای مسلح آسیبی وارد نیاید در اختیار دولت قرار دهد.

 

آشنایی با پروژه کسر خدمت سربازی

یکی از دغدغه‌های ثابت اکثر جوانان ایرانی در دانشگاه‌ها، خروج از دانشگاه و کاریابی است. و یکی از ملزومات کاریابی داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم از سربازی است. حال این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توانیم در زمان تحصیل خود در دانشگاه و در مقطع تحصیلات تکمیلی پیش از مشمول شدن بخش زیادی از خدمت نظام وظیفه خود را با گرفتن کسری بگذرانیم؟

جواب ساده است، دریافت پروژه کسری خدمت!

پروژه کسری خدمت یکی از قوانین به نسبت جدید در حوزه نظام وظیفه می‌باشد که به کمک آن افراد می‌توانند در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تا ۱۹ ماه از خدمت سربازی خود را کاهش دهند.

 

 

اما توجه داشته باشید، این مدت به دو پروژه تعلق می‌گیرد و شما با یک پروژه نمی‌توانید بیشتر از ۱۱ ماه کسری خدمت بگیرید. لازم به ذکر است پروژه‌های سنگین که مدت زمان کسری بالایی دارند پس از تحویل به سازمان مربوطه توسط داوران بررسی می‌شوند و همانند یک جلسه دفاع پایان‌نامه باید از پروژه خود دفاع کنید.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

جهت خرید کلیک کنید
با نظر خود در مورد این مطلب ما را در پوشش بهتر خبری اخبار استخدامی آگاه کنید
جهت خرید کلیک کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید